Blog
Cold mailing – jak napisać maila, który wzbudzi zainteresowanie?

Cold mailing – jak napisać maila, który wzbudzi zainteresowanie?

Głównymi celami cold mailingu są nawiązanie kontaktu z potencjalnym klientem i sprzedaż produktu lub usługi. Maile tego typu są często odbierane niechętnie, traktowane jako spam. Jest to związane z nieumiejętnym korzystaniem z tej metody marketingowej. Tymczasem jeśli treść będzie w atrakcyjnej formie, technika ta jest tania i skuteczna. W jaki sposób podejść do cold mailingu, by dał zadowalające efekty? Zanim zabierzemy się za tworzenie wiadomości, musimy określić do jakiej grupy odbiorców chcemy trafić. Taśmowa wiadomość wysłana do wielu przypadkowych osób nie przyniesie wymiernych efektów. Niedostosowanie tematu i języka komunikatu do odbiorcy, jest najczęściej popełnianym błędem w cold mailingu i zamiast zachęcić, zraża do nadawcy. Kiedy sprecyzujemy grupę adresatów, możemy przejść do tworzenia treści.

Zachęcający tytuł

Tym, co ma skłonić do otwarcia wiadomości, jest temat. Jeśli będzie on banalny i jak wiele innych mówiący o rabacie, ofercie, promocji, w większości przypadków zostanie natychmiastowo usunięty. Po przeanalizowaniu potrzeb i zainteresowań grupy odbiorców, tworzący cold mailing powinien wiedzieć, jakiego rodzaju tytuł wyda się intrygujący. Trzeba postawić się po drugiej stronie i zastanowić, co sprawi, że będziemy chcieli odczytać wiadomość. Jeśli klient otworzy maila, już możemy mówić o sukcesie.

Prosto i krótko

Cold mailing będzie skuteczniejszy, jeśli treść nie będzie długa i skomplikowana. Ma być jasno i krótko. Temat maila musi wiązać się z tym, co znajduje się wewnątrz. Większość osób nie poświęca zbyt wiele czasu na analizę tego typu wiadomości, a wszystkie dodatkowe upiększenia wprowadzające zamieszanie, obniżą szanse na odpowiedź zwrotną. Treść powinna skupiać się na odbiorcy wiadomości i jego korzyściach, a nie nadawcy. Ważna jest też personalizacja. Jeśli maili wysyła się bardzo dużo, pisanie do każdej osoby, bądź firmy, zajmuje dużo czasu i jest nieopłacalne. Jednak należy tu zachować ostrożność. Personalizacja jest efektywna, jeśli dotyczy osób z tej samej grupy odbiorców, którzy mają te same potrzeby.

Treść – co może zawierać?

Decydując się na cold mailing chcemy skłonić adresata wiadomości do określonego działania. W każdym z nich komunikat ma być naturalny, jak prowadzona na żywo rozmowa. Czytając naszą wiadomość, odbiorca nie może mieć wrażenia, że rozmawia z maszyną, a wiadomość jest wysyłana automatycznie. Tworząc treść wiadomości możemy zastosować kilka podejść. Pierwszym sposobem jest pokazanie problemu, o którym odbiorca być może nie wie, a my wskażemy mu rozwiązanie, jak można coś usprawnić. Zachęcamy tym samym do kontaktu, by przekazać informacje, co łatwo zmienić. Możemy również podkreślać walory firmy i jej znaczenie na rynku, po czym zaproponujemy krótką rozmową telefoniczną. Planując cold mailing warto wykorzystać dodatkowe okazje jak ważne wydarzenie branżowe, bądź święta. Jest to dodatkowy motyw do nawiązania kontaktu, zwłaszcza jeśli wiadomo, że w danym okresie zapotrzebowanie na określone usługi lub produkty w grupie odbiorców będzie większe.