Blog
Jak wybrać nazwę firmy?

Jak wybrać nazwę firmy?

Spis treści
1) Wybieraj nazwę firmy z dostępną domeną internetową
2) Dlaczego warto poświęć trochę czasu, aby wybrać odpowiednią nazwę firmy?
3) Przeglądaj nazwy używane przez twoich bezpośrednich i pośrednich konkurentów i zapisz, jak chcesz się wyróżnić na ich tle
4) Jak wybrać nazwę firmy? Akronimy i skróty
5) Jak wybrać nazwę firmy – 7 kryteriów, które musi spełnić idealna nazwa firmy

Nazwa firmy może być najcenniejszym składnikiem marki, ale także dużym problemem podczas samego jej tworzenia. Jakie są kryteria dobrej nazwy firmy? Co powinna zawierać odpowiednia nazwa firmy? Dlaczego warto mieć nazwę firmy, która łatwo i dokładnie opisuje jej działalność?

W przypadku osoby fizycznej nazwa firmy to zazwyczaj jej pełne imię i nazwisko. Dla doprecyzowania stosunków biznesowych firmy można użyć jeszcze słowa określającego wykonywany zawód np. „ślusarz”, „stolarstwo” czy „Warsztat samochodowy syn i ojciec” itp. Takie dodatkowe określenie nie może być fałszywe i wprowadzające w błąd klienta. Do tego nie może być używane jako wymienna nazwa firmy konkurencyjnej lub psuć dobrą opinię podobnych firm z tej samej branży.

Wybieraj nazwę firmy z dostępną domeną internetową

Przedsiębiorcy często nazywają swoją firmę zgodnie z tym, co przychodzi im na myśl jako pierwsze. Chociaż natychmiastowy pomysł może być naprawdę świetny, zwykle taka nazwa to jakaś forma żartu, gry słownej, nawiązanie do zjawiska kulturowego lub prosty anagram. Przykładem nadania pochopnej nazwy firmie może być na przykład warsztat samochodowy o nazwie „Magic Cars”, który zamiast naprawiać samochody, zaczął specjalizować się w sprzedaży używanych części – i teraz powiedz, gdzie ta magia?

Dlaczego warto poświęć trochę czasu, aby wybrać odpowiednią nazwę firmy?

Szczególnie w przypadku początkujących przedsiębiorców często pojawia się problem polegający na tym, że wchodząc do biznesu, nie mają czasu na rozglądanie się i porównywanie siebie z konkurencją. W ciągu kilku godzin szybko wymyślają nazwę, którą ich firma będzie nosić przez dziesięciolecia. Uważaj też na przeciwległą skrajność, czyli na to, że im więcej czasu poświęcisz nazwie firmy, tym więcej czasu stracisz na inne przygotowania biznesu. Oczywiście niepotrzebne, długie myślenie o nazwie jest błędem. Stracisz dużo czasu, a i tak, nigdy nie będziesz zadowolony.

Przeglądaj nazwy używane przez twoich bezpośrednich i pośrednich konkurentów i zapisz, jak chcesz się wyróżnić na ich tle

Dodaj do tego, chociażby podstawową definicję marki, czyli jaka jest jej misja. W skrócie odpowiedz sobie na pytanie, dlaczego firma istnieje, jak działa i co konkretnie oferuje lub może zaoferować w przyszłości oraz tzw. idealne skojarzenie z marką — czyli słowa, które ludzie powinni kojarzyć w połączeniu z wizją firmy.

Jak wybrać nazwę firmy? Akronimy i skróty

Na pewno znasz skróty w nazwach wielu marek. Przykłady to: KFC, CTU, CSOB, CT itp. ale nie jest to sposób, który jest obecnie modny — bo Twoja marka mogłaby wyglądać nieco przestarzale. Zamiast skrótów możesz jednak tworzyć tak zwane akronimy, czyli wziąć początkowe sylaby wybranych słów i stworzyć z nich zupełnie nowe, często fikcyjne słowo. Akronimy mają tę wielką przewagę nad skrótami, że można je odmienić, co ułatwia mówienie o marce.

Jak wybrać nazwę firmy – 7 kryteriów, które musi spełnić idealna nazwa firmy:

  • Łatwo ją zapamiętać
  • Wystarczająco odróżnia Cię od konkurencji
  • Jest łatwa do wymówienia i wpada w ucho
  • Odnosi się do Twojego segmentu biznesowego i wywołuje pozytywne skojarzenia
  • Nie będzie Cię ograniczać w przyszłości
  • Ma wolną domenę internetową
  • Możesz uzyskać znak towarowy

We własnym interesie każdego przedsiębiorcy jest to, by odpowiednio nazwać swoją firmę. Nazwę firmy powinno się traktować z należytą uwagą. Dlaczego? Ponieważ jest to po prostu pierwsza rzecz, którą widzi klient, zapoznając się z Twoją działalnością. Nazwa firmy może przyciągnąć lub zniechęcić klienta. W zależności od branży należy dobrać ogólny przekaz nazwy firmy. W niektórych przypadkach należy wywołać poczucie powagi, w innych, mile widziany jest lekki ton, oryginalność i poczucie humoru. Wybranie odpowiedniej nazwy dla swojej firmy nie jest czymś, w co „trafisz” w pięć minut. To konsekwentne i przemyślane połączenie kilku opcji, z których wybierasz najlepszą i która będzie Cię reprezentować przez cały okres funkcjonowania Twojej firmy. Jeśli więc wybrałeś odpowiednią nazwę, uzupełnij ją o odpowiednią strategię komunikacji i zacznij budować silną, odnoszącą sukcesy markę!

Joanna Kwiatkowska
Specjalista ds. Public Relations, Infobrokering.pl

InfoBrokering na Facebook-u

zamów bazę danych

Zobacz także referencje naszych klientów