Blog

Jak sprawdzić, czy nazwa firmy została zastrzeżona?

Jak sprawdzić, czy nazwa firmy została zastrzeżona?

Spis treści
1. W jaki sposób sprawdzić, czy nazwa firmy została zastrzeżona?
1.1. Znaki towarowe i weryfikacja nazwy firmy
2. Jakie są kryteria rejestracji znaku towarowego?
2.1. Znaki towarowe i rejestracja firmy, a sądy i instytucje


Nie każdy początkujący przedsiębiorca może o tym wiedzieć jak sprawdzić, czy nazwa firmy została zastrzeżona, jednak przed rozpoczęciem swojej działalności w obszarze biznesu, należy sprawdzić, czy nazwa firmy lub spółki nie została zastrzeżona przez inny podmiot gospodarczy. Warto również być świadomym, że tyczy się to nie tylko obszaru naszego kraju.

Wykorzystywanie zastrzeżonego znaku towarowego przez firmę np. z Hiszpanii, również może wywołać poważne konsekwencje, jeśli posiada ona patent towarowy. Co więcej – należy sprawdzić inne kryteria oceny nazwy firmy, aby nie naruszyć cudzych praw. Mowa tutaj m.in. o grafikach czy koncepcjach. Należy pamiętać, że ochrona bez procedury rejestracji obejmuje również w „podstawowej” wersji jedynie mały obszar działalności gospodarczej.

Ochrona znaków towarowych jest skrupulatnie przestrzegana przez państwa członkowskie Unii Europejskiej, która wydawała w tej kwestii liczne dyrektywy. Z kolei dzięki rejestracji znaku towarowego, Twoja firma zyska silną ochronę prawną.

W jaki sposób sprawdzić, czy nazwa firmy została zastrzeżona?

Wielu przedsiębiorców wykonuje powierzchowną analizę nazwy firmy przy wykorzystaniu wyszukiwarki internetowej lub baz firm. Powinno się jednak pamiętać, że takie podejście może doprowadzić do poważnych tarapatów, co z pewnością nie jest pożądane tym bardziej na samym początku działania przedsiębiorstwa. W przypadku bowiem, gdy firma z zastrzeżoną nazwą, dowie się o tym, że wykorzystujesz ją w swojej działalności – może zażądać od Ciebie (nawet!) zwrotu wygenerowanych przez Twoją firmę dochodów. Niewątpliwie chcesz uniknąć takich sytuacji. Prawda? Widzisz już zatem, że warto zdecydować się na ten krok, jakim jest sprawdzenie tego, czy nazwa firmy została zastrzeżona. Musisz jednak wiedzieć, że weryfikacja znaku towarowego to dość złożony proces i niejednokrotnie wymaga specjalistycznej wiedzy w tym zakresie, a nawet ogromnego doświadczenia. Dlatego warto zlecić wykonanie prawnej analizy rzecznikowi patentowemu, aby mieć pewność, że zostanie ona wykonana prawidłowo.

Znaki towarowe i weryfikacja nazwy firmy

Znaki towarowe sprawdza się w takich bazach jak:

  • UPRP – wyszukiwarka krajowych znaków towarowych,
  • EUIPO – wyszukiwarka unijnych znaków towarowych,
  • WIPO – wyszukiwarka międzynarodowych znaków towarowych.

Pierwsza z nich, która jest zarządzana przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej, dotyczy więc obszaru Polski. Z kolei, jeżeli interesuje Cię kwestia zastrzeżonych znaków towarowych w Unii Europejskiej skorzystaj z EUIPO, która jest własnością Urzędu UE ds. własności intelektualnej. Natomiast Światowa Organizacja Własności Intelektualnej zarządza ostatnią bazą.

Jakie są kryteria rejestracji znaku towarowego?

Jeśli chcesz zarejestrować znak towarowy swojej firmy i nie stać się właśnie tą drugą stroną (od której ktoś zażąda zwrotu obrotu) – a bez patentu nie możesz dociekać praw do swojej własności lub w małym ograniczonym zakresie. Warto wiedzieć, że nie tylko sama nazwa firmy podlega ocenie „nieprawidłowościach w podobieństwach znaku towarowego”. Co więcej, nie istnieje jasne stanowisko co do ogólnych kryteriów oceniania tego podobieństwa.

Znaki towarowe i rejestracja firmy, a sądy i instytucje

Sądy i instytucje z biegiem czasu nauczyły się rozpoznawać podobieństwa naruszające nieumowną granicę. Łatwo więc zauważyć, że wymaga to od przedsiębiorcy zaznajomienia się z orzecznictwem tych instytucji w zakresie ochrony znaków towarowych. Jeżeli więc nie chcesz, aby Twoja konkurencja wygryzła Cię z rynku – skorzystaj z usług rzetelnego i doświadczonego rzecznika patentowego, co da Ci pewność legalności Twojej działalności w zakresie wykorzystania nazwy lub loga i oczywiście wewnętrzny spokój ducha.

Joanna Kwiatkowska
Specjalista ds. Public Relations, Infobrokering.pl

InfoBrokering na Facebook-u

zamów bazę danych

Zobacz także referencje naszych klientów