Marketing internetowy nie jest już niczym nowym i z różnym efektem stosuje go coraz więcej firm.
Jednak pomimo tego, że daje bardzo szerokie pole do działania, jedynie część osób w pełni wykorzystuje
jego możliwości. Pod pojęciem marketingu internetowego kryje się wiele pomniejszych działań,
które prowadzone równocześnie bardzo skutecznie pozwalają wyróżnić się na tle konkurencji.
Ostatecznie przekłada się to na dotarcie do większej grupy klientów i zyski dla firmy.
Najczęściej marketing internetowy rozpoczyna się od najbardziej podstawowych metod,
by następnie firma zakres ten poszerzała. Liczy się nie tylko to, by marketing odbywał się wielotorowo.
Musi być odpowiednio przygotowany, w przeciwnym razie daleko mu będzie do efektywności.
Każdą kampanię reklamową musi poprzedzać weryfikacja rynku, określenie grupy docelowej i
stworzenie planu działania. Poniżej charakterystyka kilku najczęściej wykorzystywanych metod
marketingu internetowego.
1. Pozycjonowanie i optymalizacja stron
Ta metoda marketingu powinna znaleźć się na czołowych pozycjach na liście obowiązkowych działań –
przede wszystkim dlatego, że na efekty prac trzeba poczekać przynajmniej kilka tygodni.
Jeśli interesuje nas efekt „na już”, to zdecydowanie nie powinniśmy go szukać w SEO.
Celem pozycjonowania jest oczywiście zwiększenie widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania,
co przekłada się na zwiększenie ruchu na stronie. Branża SEO jest bardzo dynamiczna, metody ewoluują,
więc prace nad stroną muszą być prowadzone w sposób ciągły, dostosowujący stronę do wytycznych
jakościowych Google, które ulegają regularnym aktualizacjom.
2. E-mail marketing
Raczej każda osoba, która korzysta z internetu posiada swój e-mail. Fakt ten został wykorzystany w marketingu.
Jeżeli dobrze stworzymy bazę danych, zawierającą kontakty do firm i osób, poprzez maila możemy skutecznie
nakłonić naszych adresatów do współpracy. Nie mogą być one wprowadzane na listę przypadkowo.
Powinny tam trafić tylko potencjalni klienci, których nasza oferta może zainteresować.
Baza powinna być na bieżąco aktualizowana. Treść i częstotliwość mailingu nie może nikogo zniechęcać,
a przed rozesłaniem wiadomości warto zweryfikować, czy nie zostanie potraktowana jako SPAM.
3. Content Marketing
Następnym kluczowym dla marketingu internetowego działaniem jest Content Marketing, który – zwłaszcza w ostatnich
latach – jest coraz mocniej powiązany i wykorzystywany w działaniach SEO. Chodzi o tworzenie różnego
rodzaju treści, które będą atrakcyjne dla użytkowników internetu. Dobrze przygotowany content
zwiększy ruch na stronie, zainteresowanie firmą i jej ofertą. Treści te mają różne formy,
w zależności od tego, gdzie się pojawiają. Mogą to być pliki video, zdjęcia, artykuły
sponsorowane i wiele innych. Jest to też miejsce na copywriting. Dużą rolę odgrywa
prowadzenie swojego bloga i wpisy gościnne.
4. Google AdWords
Jeśli szukamy płatnej reklamy, dającej efekt za pomocą kilku kliknięć, to Google AdWords sprawdzi się doskonale.
Każdy sam może sprecyzować, jakie frazy będą związane z firmą. Ten rodzaj reklamy pozwoli na wyświetlanie linków w
Google i na stronach partnerskich. Jeżeli klient szuka produktów lub usług powiązanych z naszą działalnością,
wyszukiwarka wyświetli na nasz temat reklamę. Zaletą jest to, że sami regulujemy budżet i mamy pełny nadzór nad kampanią.
5. Facebook Ads
Media społecznościowe to potęga. Każdego dnia korzystają z nich miliony użytkowników, więc niosą za sobą ogromny potencjał.
W dalszym ciągu najpopularniejszym portalem jest Facebook. Użytkownicy sami opowiadają o sobie i podają dane,
które są niezbędne do sprecyzowania odbiorców reklamy. Wystarczy określić komu ma się wyświetlić reklama i
łatwo dotrzemy do grupy docelowej. Chociaż mamy tutaj do czynienia z dużą skutecznością, dobrze wyjść poza
Facebooka i zainteresować się reklamą np. na Instagramie i Twitterze, czy Google+.
6. Marketing szeptany
To jedno z narzędzi, których popularność nadal rośnie. Główne założenie jest takie, by przez dyskusję i wymianę
poglądów np. na forach internetowych, wspierać pozytywny wizerunek marki. Skłonienie do dyskusji powoduje
naturalną wymianę zdań, a dobre rekomendacje skutecznie nakłaniają do zakupów w niewymuszony sposób.
7. Katalogi biznesowe
Nie każda reklama będzie się dla nas wiązała z dodatkowymi kosztami. Warto wziąć pod uwagę wprowadzenie danych na
temat swojej firmy i oferty w katalogach branżowych. Jest wiele stron, na których bezpłatnie każdy
przedsiębiorca może zaznaczyć swoją obecność na rynku i zachęcić potencjalnych klientów do współpracy.
8. Porównywarki cen
Narzędzie te jest coraz bardziej doceniane przede wszystkim dlatego, że porównywarki znajdują się wysoko w
wynikach wyszukiwania. Wielu klientów zanim podejmie decyzję o dokonaniu zakupów,
najpierw weryfikuje opinie i ceny. Dzieje się to coraz częściej za pośrednictwem porównywarki cen,
gdzie natychmiastowo wyświetlają się oferty wielu sklepów. Co to oznacza dla nas? Każdego dnia mamy
szansę trafić do nowych odbiorców.
Podsumowanie
Metod promowania firmy w Internecie jest przynajmniej kilka, a powyżej wymieniliśmy kilka wybranych.
Planując reklamę swojej firmy w sieci, warto zaplanować ją na kilka kanałów, nie ograniczając się do
jednego czy dwóch wybranych. Planujesz wyłącznie płatną reklamę AdWords? Dobrze, ale pamiętaj,
że kończąc finansowanie tej formy promocji, zostajesz bez większego ruchu na stronie.
Inaczej sytuacja wyglądałaby gdybyś wcześniej zadbał o odpowiednią widoczność strony w
Social Mediach czy SEO, a także utworzył bazę adresów e-mail, do których możesz wysyłać
regularny mailing reklamowy.