Decydując się na prowadzenie swojej własnej działalności gospodarczej, warto poznać różnorodną terminologię związaną z prowadzeniem biznesu. Niezależnie od tego, czy planujesz sprzedawać produkty w internecie, oferować usługi w świecie rzeczywistym, czy zajmować się czymkolwiek innym – musisz dokładnie przeanalizować swoją grupę odbiorców.
Niestety wielu ludzi wciąż zapomina o prawidłowej analizie profilu swoich docelowych klientów, co może przekładać się nie tylko na gorsze wyniki, lecz również na totalny brak rentowności prowadzonej działalności. Warto zatem poznać kluczowe różnice pomiędzy klientami B2B, a B2C. W artykule przedstawimy również kwestie prawne związane z różnymi modelami biznesowymi.
Kim jest klient B2B?
Pod skrótem B2B kryje się angielskie określenie Business to Business. Oznacza ono relację pomiędzy uczestnikami transakcji, czyli firma-firma. Zazwyczaj taka forma prowadzenia sprzedaży występuje w przypadku, gdy jedna ze stron jest producentem. Dla przykładu – w modelu B2B działają firmy, które oferują sprzedaż produktów w formie hurtowej innym firmom.
Klient biznesowy B2B
Można więc łatwo wywnioskować, że transakcje pomiędzy takimi podmiotami opiewają z reguły na znacznie większe kwoty. Warto również wiedzieć, że sposób docierania do kontrahentów B2B wymaga specjalnego podejścia do marketingu. Z reguły klient B2B zostaje z nami na dłuższy czas, dlatego jego „wartość” jest znacznie wyższa niż w przypadku klientów B2C. Trzeba zatem pamiętać, że nakłady finansowe przeznaczone na pozyskanie klienta B2B mogą wydawać się na samym początku wysokie, jak również sam proces może trwać dość długo. Jednakże po pewnym czasie następuje często „akumulacja” kontrahentów, którzy regularnie korzystają z oferty danej firmy, stabilizując jej pozycję na rynku i zapewniając stałe przychody.
Jak wygląda współpraca z klientami B2B?
Współpraca z klientami w modelu B2B wymaga niejednokrotnie od przedsiębiorców wystawiania różnego rodzaju dodatkowych dokumentów zarówno z realizacją transakcji, jak i samym przedmiotem transakcji. Trzeba też pamiętać, że w przypadku sprzedaży towarów lub usług między klientami, wyłączone jest prawo do 14-dniowego zwrotu bez podania przyczyny. Klienci B2B oczekują również bardzo często odroczonego terminu płatności, co w wielu branżach jest standardem.
Kim jest klient B2C?
Łatwo więc domyślić się, czym jest model B2C (ang. Business to Customer) – w przypadku tej relacji, stroną transakcji jest klient końcowy, detaliczny. W przeciwieństwie do modelu B2B sprzedaż do klienta B2C jest inicjowana właśnie przez nabywcę – choć oczywiście nie stanowi to reguły. Klient B2C dokonuje zakupów towarów lub usług przeznaczonych do użytku osobistego. Z reguły wartość takiego klienta jest znacznie niższa niż w przypadku klientów B2B, jednakże ich liczba jest zdecydowanie wyższa. Często okazuje się również, że klienci B2C nie wracają do nas ponownie, chyba że zaoferujemy im np. produkt uzupełniający.
Jak wygląda współpraca z klientami B2C?
W modelu B2C nie występuje aż taka „biurokracja”, ponieważ dla klienta detalicznego dokumentacja służy najczęściej jedynie do dokonania zwrotu – w tym miejscu warto wspomnieć, że według prawa konsument ma możliwość dokonania zwrotu w ciągu 14 dni od zakupu bez podania przyczyny. Z reguły klienci B2C w celu uzyskania produktu lub usługi, muszą dokonać płatności od razu np. gotówką lub kartą debetową. Ze względu na mniejszą wartość zamówienia, marża sprzedawcy w przypadku modelu B2C jest również znacznie wyższa niż w modelu B2B.
Zobacz także
referencje naszych klientów