FMCG brzmi tajemniczo, ale jest to po prostu skrót od angielskich słów Fast Moving Consumer Goods. To określenie jest równoznaczne z polskim dobra szybko zbywalne. W tej branży działają firmy, które zaopatrują ludzi w najbardziej potrzebne produkty, o których użyteczności nie trzeba nikogo przekonywać. Charakterystyczną cechą tego typu towarów jest to, że bardzo szybko znikają z półek i trzeba je na bieżąco uzupełniać. Zazwyczaj się nad tym nie zastanawiamy zbyt dużo, ale konsumujemy bardzo wiele dóbr, które są nam po prostu niezbędne do codziennego funkcjonowania.
Branża FMCG to gigantyczny rynek zatrudniający bardzo wiele osób na różnorodnych stanowiskach. Wśród nich znajdują się kasjerzy i pracownicy sklepów, ale także całe grupy ludzi na stanowiskach menadżerskich oraz związanych z marketingiem i promocją. Często model sprzedażowy takich sieci oparty jest na franczyzie, co pozwala na szybki rozwój. Tam, gdzie osiedlają się ludzie, natychmiast powstają nowe punkty sprzedażowe firm z branży FMCG.
Największe firmy FMCG w Polsce?
W Polsce działa wiele firm z sektora FMCG. Największa z nich to Jeronimo Martens, czyli właściciel Biedronki. Nie ma chyba w naszym kraju osoby, która nie robiła zakupów w Biedronce. Jest to marka, która osiągnęła w Polsce ogromny sukces i poza dystrybucją towarów innych firm, sama stworzyła wiele dobrze rozpoznawalnych produktów. Poza Biedronką na rynku funkcjonuje wiele innych podobnych firm, które prześcigają się w różnorodnych sposobach na przyciągnięcie do siebie klientów.
Wśród firm FMCG znajdują się Lidl Sklepy Spożywcze, Tesco, Grupa Metro AG, PSH Lewiatan, Kaufland Polska Markety, Auchan Polska, Carrefour Polska, Rossmann SD Polska, Krupa Muszkieterów, Dino Polska, Netto i E. Leclerc Polska. Są to duże sieci sprzedażowe, które zaopatrują Polaków w podstawowe produkty niezbędne do codziennego funkcjonowania, które szybko się zużywają i trzeba je na bieżąco uzupełniać. Wiele z nich należy do największych działających w Polsce firm w ogóle, niezależnie od branży. Punkty sprzedażowe tych sieci handlowych rozmieszczone są równomiernie na terenie całego kraju i zapewniają dostęp do tych samych marek wszystkim osobom, które mieszkają w Polsce. Jeśli tylko ktoś chce korzystać z ich usług, ma do nich bezproblemowy dostęp. Wybór lokalnych dostawców jest w tym przypadku świadomą decyzją konsumencką.
Produkty FMCG to jakie?
Do produktów FMCG należy przede wszystkim żywność — pieczywo, produkty mleczne, mięsne, warzywa i owoce, ale także różnego rodzaju gotowe produkty, na przykład mrożone. Ludzie kupują jedzenie codziennie, często nie mają czasu gotować z półproduktów, więc stawiają na gotowe dania, które wystarczy podgrzać. Także napoje są bardzo istotną grupą produktów z sektora FMCG. Nie są to jednak wyłącznie płyny gaszące pragnienie, ale również cała gama alkoholi. Co ciekawe do grupy dóbr szybko zbywalnych należy również tytoń, a więc papierosy. Trudno powiedzieć, że są one niezbędne do życia, ale nie da się ukryć, że wiele osób kupuje je każdego dnia. Stąd znalezienie się w powyższej kategorii.
Inną grupą niezbędnych dóbr szybko zbywalnych są kosmetyki i środki higieny osobistej. Drogerie umożliwiają zakup bardzo szerokiego spektrum towarów, które pozwalają dbać o siebie. Ostatnią kategorią produktów, które można zakwalifikować jako FMCG są lekarstwa i suplementy, które można kupić bez okazania recepty. Polacy bardzo często wybierają jaki sposób dbania o zdrowie, więc jest to bardzo duży i prężnie działający rynek.
Szukasz klientów FMCG? Skorzystaj z naszej bazy firm z tej branży – kliknij tutaj.
Zobacz także
referencje naszych klientów