Ustawa o CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej) reguluje zasady przyznawania kodów PKD, które są niezbędne do zarejestrowania firmy na terenie Rzeczpospolitej Polskiej. Bez tego oznaczenia niemożliwe jest rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej, więc warto poznać kilka szczegółów, aby prawidłowo przejść przez cały proces i nie tracić niepotrzebnie czasu w związku z ewentualnymi błędami.
PKD to skrót od Polskiej Klasyfikacji Działalności. Jest to wykaz możliwych działalności gospodarczych, które można prowadzić w Polsce. Rejestr powstał w 2008 roku z myślą o uporządkowaniu danych na temat polskich przedsiębiorstw w ewidencjach oraz dokumentacji prowadzonej przez administrację państwową. Ustawodawca stworzył specjalne sekcje powiązane z obszarami prowadzenia biznesu, które oznaczone są literami. Bardzo ułatwia to wybór, warto go jednak dokładnie przemyśleć przed rozpoczęciem wnioskowania o przypisanie odpowiedniego PKD, żeby nie musieć potem ponawiać tej procedury.
Jak ubiegać się o kod PKD — podstawowe informacje?
Obowiązek posiadania przyporządkowanego kodu PKD obejmuje osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą wpisaną do CEIDG, a także wszelkie spółki osobowe, kapitałowe oraz spółdzielnie i fundacje zarejestrowane w KRS. Bez niego niemożliwe jest uzyskanie numeru REGON i rozpoczęcie prowadzenia legalnej firmy.
Nie jest to jednak tak trudne, jak mogłoby się wydawać. Na stronie internetowej www.biznes.gov.pl znajduje się darmowa wyszukiwarka, która pozwala na odnalezienie najlepiej pasujących do charakteru działalności kodów. W razie wątpliwości stosowne informacje można również uzyskać na indywidualne zapytanie w Urzędzie Statystycznym w Łodzi.
Jak dopisać kod PKD do działalności?
W przypadku kiedy firma się rozwija i planuje rozszerzenie działalności przedsiębiorca powinien zgłosić ten fakt w ciągu tygodnia od wykonania usługi niezgodnej z aktualnie nadanym kodem PKD. Wymaga to zgłoszenia poprzez aktualizację danych we wniosku CEIDG-1.
W razie niezgodności z prawdą danych w systemie trzeba liczyć się z ewentualnymi konsekwencjami prawnymi. Nie dotyczą one co prawda kwestii podatkowych, ani nie prowadzą do stwierdzenia nieważności transakcji, ale można się spotkać z karą grzywny lub ograniczenia wolności, co stanowi duże utrudnienie życia. Sporadycznie również zdarzają się wykreślenia z rejestru.
Jak w takim razie dopisać PKD?
W przypadku rozszerzenia działalności można w prosty sposób bez wychodzenia z domu dopisać kolejne adekwatne kody PKD. Wystarczy zgłosić aktualizację wniosku CEIDG-1 z już naniesionymi konkretnymi poprawkami. Opcje, które przewiduje ustawodawca to na przykład zmiana głównego kodu działalności, dopisanie dodatkowego, ale także wykreślenie któregoś z już posiadanych kodów, jeśli firma przestała zajmować się świadczeniem usług w jakimś obszarze.
Najszybszą metodą zmiany kodu PKD jest złożenie wniosku o zmianę wpisu online. Potrzebny jest do tego aktywny profil zaufany. Żeby go założyć i uzupełnić odpowiednie informacje, zaloguj się na stronie www.firma.gov.pl. Usługa nie jest związana z koniecznością odwiedzenia urzędu, więc cała operacja nie zajmuje wiele czasu. Zmiana w zakresie kodów PKD nie wiąże się także z żadnymi dodatkowymi kosztami dla przedsiębiorcy. Współcześnie zarządzanie firmą jest bardzo elastyczne i wygodne, ale trzeba mieć świadomość, jakie formalności są konieczne, aby móc działać w pełni efektywnie i nie narazić się na konsekwencje.
W bazach przygotowanych przez Infobrokering znajdują się aktualne kody PKD firm. Możesz wskazać konkretne kody, a my stworzymy dla Ciebie bazę przedsiębiorstw, które są do nich przypisane.
Oprócz tego, selekcjonujemy bazy firm po innych wskazanych kryteriach (np. profilu działalności lub branży) i uwzględniamy informacje o ich kodach PKD.
Skontaktuj się z nami, aby omówić aktualne potrzeby Twojego przedsiębiorstwa.
Zobacz także
referencje naszych klientów