Dla wielu polskich przedsiębiorców zagraniczny klient to spełnienie marzeń! Taki klient to powód do dumy, a korzyści jest wiele! Chyba każdy przedsiębiorca traktuje ekspansję zagraniczną jako jeden z etapów rozwoju swojego biznesu. Firmy latami planują strategię i starannie się do tego przygotowują, a kiedy rynek krajowy robi się już zbyt ciasny, wychodzą z produktem na zagraniczny rynek… Już dziś możesz wzmocnić swoją pozycję konkurencyjną, zwiększyć sprzedaż i nadać firmie rozpoznawalności. Wystarczy chcieć. Ruszaj na podbój zagranicznego rynku!
Jak znaleźć zagranicznego partnera? Od czego zacząć?
Zanim rozpoczniesz ekspansję, daj się zauważyć i wzbudzaj zainteresowanie już w Internecie. Może to ułatwić nawiązanie współpracy. Przede wszystkim bądź widoczny w mediach społecznościowych, w katalogach, na stronach branżowych i serwisach. Rozważ działania promocyjne, aby dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców. Pamiętaj jednak, aby treści dostępne były nie tylko w języku polskim. To pozwoli Ci łatwiej dotrzeć na rynki zagraniczne.
Ponadto przygotuj dopasowaną ofertę. Eksporterzy popełniają najczęściej te same błędy. Nie analizują rynków, błędnie określają potrzeby zagranicznych klientów, nie rozumieją, na czym polega ich przewaga konkurencyjna. To działa dokładnie tak, jak na rynku krajowym. Zanim wyjdziesz z ofertą, przeprowadź badanie rynku, zrozum jego specyfikę i rządzące nim mechanizmy. Przeanalizuj zapotrzebowanie i sprawdź konkurencję. Na tej podstawie buduj swoją przewagę i przygotuj się tak, aby nic nie było w stanie Cię zaskoczyć! Spersonalizuj ofertę do klienta, a najlepiej pozwól, aby on sam to zrobił. Daj możliwość dowolnej konfiguracji, aby spełnić oczekiwania. Jeśli tego nie zrobisz, zrobi to ktoś inny. Przekonaj klienta, że rzeczy niemożliwe załatwiasz od ręki, a cuda spełniasz w godzinę!
Jak i gdzie szukać zagranicznych klientów? – Selekcja leadów
Sposobów na znalezienie klienta jest sporo. Jedne są mniej, inne bardziej skuteczne. Kluczową rolę odgrywa odpowiednia selekcja. Możesz szukać kontrahenta samodzielnie w Internecie, korzystając z dostępnych tam narzędzi – katalogów branżowych, blogów, portali i zagranicznych czasopism specjalistycznych. Niestety będzie to zajęcie żmudne, czasochłonne i raczej mało efektywne. Uczestnictwo w targach zagranicznych może okazać się pomocne, lecz jest to dość kosztowne przedsięwzięcie i również nie gwarantuje sukcesu. Nie warto też inwestować w cold-calling. Jest to mało skuteczne i mało opłacalne. Aby podjąć długotrwałą współpracę z perspektywą na przyszłość, musimy nawiązać relacje, a klient dobrany z listy marketingowej nie czuje więzi z firmą. Nawet jeśli podpiszesz kontrakt, będzie on zapewne mało opłacalny i jednorazowy. Bezpośrednie relacje dają większe szanse na długotrwałą współpracę i są skuteczniejsze. Zamień bezosobowe leady na prawdziwych klientów.
Skorzystaj z profesjonalnej bazy danych!
Najskuteczniejszym narzędziem, które pomoże Ci znaleźć klientów, będzie baza danych. Dobra baza firm pozwoli Ci zaoszczędzić czas i pieniądze, ale wybierz ją z rozmysłem. Możesz zainwestować w ogólną bazę z 500 mln adresów e-mail do rozmaitych firm w Europie… Z pozoru wygląda nieźle? Pół miliarda wyników robi wrażenie? Jednak wybór gotowca to nie jest dobre rozwiązanie. Taka baza kosztuje “zaledwie” kilkaset tysięcy euro i wciąż pozostawia Ci dużo pracy – musisz sprawdzić wyniki, wybrać firmy i wysłać milion wiadomości na adres, który od dawna jest nieaktualny… Gdzie tu oszczędność? Strata pieniędzy, czasu i brak gwarancji, że znajdziesz klienta.
Sprawdź: Bazy danych firm zagranicznych.
Zainwestuj w bazę danych firm zagranicznych przygotowaną specjalnie dla Ciebie!
Najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie selekcji już na etapie tworzenia bazy i gromadzenie danych wyłącznie tych firm, które rzeczywiście mogą być zainteresowane współpracą. Dlatego warto skorzystać z usług profesjonalnej firmy, która przygotuje bazę danych firm specjalnie dla Twojej firmy. To opcja o wiele tańsza i lepsza!
Firma brokerska może przygotować szczegółowe informacje na temat wybranego rynku, sporządzić listę firm potencjalnie zainteresowanych współpracą z Twoim przedsiębiorstwem, stworzyć ich opis i uzupełnić dane teleadresowe. Otrzymasz nie tylko adres e-mail, ale i kontakt do osób decyzyjnych. Przewaga takiej bazy danych nad wcześniej opisanymi formami pozyskiwania kontaktów przejawia się w tym, że brokerzy informacji wykonują całą pracę samodzielnie, a do Ciebie trafia już gotowa baza – informacje aktualne, sprawdzone i starannie wyselekcjonowane. Specjaliści mają dostęp do wielu baz, spisów i raportów, które nie są powszechnie dostępne. Posiadają wiedzę na temat wiarygodnych źródeł informacji i narzędzia, aby dotrzeć nawet do ciężko dostępnych danych. Profesjonalna baza to już połowa sukcesu i zwiększa szanse na pozyskanie klienta.
Joanna Kwiatkowska
Specjalista ds. Public Relations, Infobrokering.pl
Zobacz także
referencje naszych klientów