Zdecydowana większość firm posiada dziś bazy danych zawierające wiele danych i wiedzy o swoich klientach. Ale w jaki sposób wszystkie informacje są obsługiwane, aby naprawdę prowadziły do lepszych i bardziej dochodowych relacji z klientami? Jak wykorzystać tę wiedzę do rozwijania komunikatywnego doświadczenia klienta?
Spersonalizowane wiadomości do klientów i bazy danych
Zdecydowanie zbyt wiele firm wciąż wysyła te same oferty z tą samą treścią do wszystkich klientów — bez względu na to, jak żyją, gdzie mieszkają, jakie wykazują zachowania, jakie mają zainteresowania i pragnienia. Firmy wysyłały dokładnie takie informacje lub oferty, jakich oczekuje klient. I nie w dowolnym momencie, ale we właściwym czasie. Baza danych jest doskonałym narzędziem, gdy ustalamy ogólną strategię obsługi klienta na poziomie indywidualnym. Konsekwentnie zbierając fakty o klientach – czy to studiując ich historię zakupów, czy zadając im pytania, możemy poznać ich na poziomie indywidualnym. B2B czy B2C nie ma znaczenia – ta sama strategia jest przydatna. Jeśli współpracujesz z B2B, możesz np. zbierać fakty dotyczące firmy i różnych menedżerów, które mają wpływ na zakup sprzedawanego produktu lub usługi.
Zachowania zakupowe klientów i klienci powracający
Co kupują i jak często robią zakupy? Jeśli klient przez jakiś czas nie był aktywny – jak można sprawić, że znów będzie robił zakupy? Czy można skłonić klienta do robienia większych zakupów, myśląc w kategoriach cross-sellingu i dodatkowej sprzedaży? Czy istnieje ryzyko, że klienci odczują irytację, jeśli zauważą, że zakupy są monitorowane?
Przykład wykorzystania bazy danych w tworzeniu ofert dla klientów
Powiedzmy, że pracujesz z jedzeniem. Jeśli wiesz, że konsument x jest wegetarianinem — to nie powinien on otrzymywać takich samych ofert taniego fileta wieprzowego i kurczaka, jak Twoi mięsożerni klienci. Wtedy istnieje ryzyko irytacji, a konsument może wrzucić Twoje oferty i e-maile do spamu. Jeśli zamiast tego użyjesz bazy danych i zaoferujesz spersonalizowane propozycje i może kilka dobrych przepisów, które pasują do wegetarian, Twój klient będzie wdzięczny i bardziej zadowolony.
Połącz fakty na temat swoich klientów!
To ekscytujące widzieć, jak można budować zachowania zakupowe. Można na przykład powiązać zachowania klienta podczas akcji wysyłania komunikacji cyfrowej. Czy najczęściej kupują ci, którzy czytają Twoje oferty? A może to nie jest zależne i bez względu na to, jak kreatywnie zapakujesz swoje wiadomości e-mail, najczęściej kupują Ci, co ich w ogóle nie czytają? Co więc robisz źle? Możesz zarówno wyciągnąć wnioski, jak i zobaczyć powiązania, łącząc różne fakty.
Sprzedajesz droższe towary? Jak znaleźć klienta na Towary luksusowe?
Jeśli sprzedajesz na przykład nowy samochód, nową kuchnię lub nowy dom, prawdopodobnie dość aktywnie poszukujesz klientów w Internecie. Wtedy strona internetowa jest kluczem do kontaktu i wiedzy. Wyzwaniem jest nawiązanie dialogu z zamierzonym klientem. Powoli, ale pewnie można zdobyć wiedzę na temat życzeń klienta, sytuacji rodzinnej, i tego ile są w stanie wydać itp. Jest to wiedza, z której będziesz korzystać przez wiele lat!
Jak bazy danych zmieniły sprzedaż i marketing?
Obecnie łatwo jest budować bazy danych. Tworzenie szybkich systemów pobierających dane z wielu źródeł nie jest ani drogie, ani kłopotliwe. Sztuką jest po prostu móc wykorzystać wszystkie możliwości, jakie kryje się w nowej technologii. Dzięki danym klientów możesz budować zautomatyzowane dialogi i określać przepływy komunikacji w oparciu o to, co faktycznie wiesz. Nie musisz już zgadywać. Baza danych została rozwinięta w narzędzia do szybkiej analizy. W mgnieniu oka widzisz treści, struktury i połączenia. A jednocześnie możesz znaleźć nowe możliwości.
Podnieś swoją sprzedaż z bazami firm polskich od Infobrokering.
Zobacz także
referencje naszych klientów