Kampanie email, podobnie jak newsletter, stały się popularną formą bezpośredniego dotarcia do klienta. Dlaczego popularną? Ponieważ mailing to stosunkowo szybki i skuteczny sposób na dotarcie do swojej grupy docelowej. Takie działania mogą szybko przełożyć się na wzrost sprzedażowy, o ile robisz to prawidłowo.
Należy wziąć pod uwagę, że e-mail marketing to nie tylko wysyłanie setek tysięcy wiadomości. Opierając się wyłącznie na tym, zamiast zapytań ofertowych, możemy spodziewać się jedynie skarg od sfrustrowanych użytkowników, którym zaśmiecamy skrzynkę. Czy Twoje kampanie są skuteczne? Sprawdź, na co zwrócić uwagę przy ich tworzeniu oraz jak je mierzyć, aby zwiększyć szansę na dotarcie do potencjalnych klientów.
Kampanie Email – Na co zwrócić uwagę przed wysyłką?
Żeby statystyki kampanii e-mail marketingowych były miarodajne, już na samym początku postaraj się ją jak najlepiej zoptymalizować.
Segmentacja i określenie potrzeb
Zanim rzucisz się w wir treści, zastanów się nad jej sensem. Rynek codziennie jest zalewany mnóstwem nowych produktów. Dlaczego Twoi odbiorcy powinni zwrócić uwagę akurat na Twoją ofertę? Sztuka mailingu tkwi w tym, aby jak najlepiej określić cel kampanii, w którym uwzględnisz potrzeby swoich odbiorców. Personalizacja to kluczowe narzędzie do przyciągnięcia uwagi.
W określeniu potrzeb potencjalnych klientów pomoże Ci segmentacja listy mailingowej. Każda grupa odbiorców może mieć zupełnie różną od siebie motywację do zakupu. Może mieć odmienne potrzeby, obawy, a nawet wyobrażenie o Twoim produkcie czy usłudze. Poświęć chwilę na analizę tych wytycznych. Następnie dostosuj treści do konkretnych grup, aby Twoje e-maile trafiały prosto w sedno oczekiwań odbiorców.
Przyciągający temat
Kwestią decydującą o tym, czy Twój e-mail zostanie otwarty czy zignorowany jest również temat, czyli tytuł maila. Ten krótki fragment tekstu odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu pierwszego wrażenia i decyzji odbiorcy. Im bardziej zwięzły i zrozumiały, tym lepiej. Adresaci muszą szybko zrozumieć, o co chodzi w Twojej wiadomości.
Upewnij się też, że tytuł jest spójny z treścią e-maila. Wykorzystywanie clickbaitowych tytułów może co najwyżej prowadzić do dezorientacji odbiorcy i zniechęcić go do dalszego czytania. Nie bój się przeprowadzać testów A/B na tytułach. Sprawdź, które formuły bardziej przemawiają do wybranej grupy odbiorców i spersonalizuj swoje podejście.
Uwaga! Unikaj używania słów, które mogą być postrzegane jako spamowe, takich jak „rabat”, „bezpłatnie”, „natychmiast”. Mogą one wpływać na filtrowanie wiadomości.
Klient najczęściej nie domyśli się, co zrobić po przeczytaniu maila. “Kup teraz”, “Sprawdź ofertę”, “Zdobądź swój rabat” – wprowadź element skłaniający do działania. Stawiaj pytania, używaj dynamicznych czasowników, pobudzaj ciekawość. Spraw, aby czytelnik miał ochotę kliknąć!
Kampanie email i mierzenie wyników
Mierzenie wyników kampanii email pomaga określić, jak dobrze spełnia ona swoje cele i czy osiąga zamierzone rezultaty. Jej analiza pomoże Ci w utrzymaniu czystej i aktualnej bazy danych, na przykład poprzez wyeliminowanie nieaktywnych adresów. Skuteczne zarządzanie bazą danych przyczynia się z kolei do poprawy wyników kolejnych kampanii. Poniżej przedstawiamy Ci kluczowe wskaźniki, którymi już teraz możesz zacząć mierzyć efekty.
Dostarczalność (Bounce Rate)
To odsetek e-maili wysłanych w ramach kampanii, które faktycznie trafiły do skrzynek odbiorczych. A więc bez oznaczenia jako błędne dostarczenie (bounces) czy też niedostarczone. Wskaźnik ten pomaga ocenić, czy Twoje maile trafiają do zamierzonej grupy odbiorców. Wzorcowym wskaźnikiem jest dostarczalność maili na poziomie od 95% do 99% – jeśli spada on poniżej 95%, warto zidentyfikować powód, dla którego tak się dzieje.
Jednym z powodów mogą być adresy e-mail z błędami czy literówkami. Aby je wyeliminować w przyszłości, warto wprowadzić opcję double opt-in. W ramach tej procedury użytkownik, który chce zapisać się na listę mailingową, potwierdza swój adres, klikając otrzymany od nadawcy link.
Problem z dostarczalnością może jednak spotkać każdego. Warto się nad tym pochylić i zastanowić czy aby na pewno dobrze zaprojektowałeś swoje treści. Czy działasz z dobrymi praktykami wysyłek? Jeżeli tak, to być może platforma, z której korzystasz nie jest odpowiednio wydajna. Niski wskaźnik dostarczalności maili może sugerować zarówno problemy z Twoją bazą danych, jak i serwerem odbiorcy.
Otwieralność (OR)
Mówi o odbiorcach, którzy otworzyli otrzymany e-mail. Wskaźnik pocztowy OR Mierzony jest na podstawie liczby otwarć w stosunku do liczby dostarczonych e-maili. Open Rate pomaga zrozumieć, jak skutecznie nagłówki maili i ich tematy przyciągają uwagę odbiorców. Przyjmuje się, że optymalny wskaźnik otwieralności powinien wynosić 21,5%.
Jeżeli Twój Open Rate jest stanowczo za niski, może to wskazywać na mało zachęcający temat lub preheader maila. Jest to komunikat, abyś więcej eksperymentował z różnymi wariantami tytułów. Jeśli niski wskaźnik dotyczy jednocześnie OR i konwersji, problem może stanowić dostarczalność.
Klikalność (CTR)
Jest to współczynnik pocztowy adresatów, którzy kliknęli w co najmniej jeden link wewnątrz maila. Wskaźnik ten mierzony jest jako stosunek liczby kliknięć do liczby dostarczonych e-maili. Pomaga on ocenić, jakie działania podejmują odbiorcy po otwarciu wiadomości.
Analizując wartość współczynnika kliknięć, należy mieć na uwadze specyfikę swojej branży. W każdej dziedzinie satysfakcjonujący średni wskaźnik CTR może być inny, od 4%, nawet do 10% kliknięć w stosunku do otwarć.
Wyższy wskaźnik CTR wskazuje na bardziej angażującą treść i skuteczną strategię linkowania. Niższy wynik z kolei może odesłać Cię do samego początku, czyli odpowiedniego dostosowania treści do odbiorcy. Prawdopodobnie potrzebujesz ponownie wykonać testy A/B, zarówno w kwestii tematów i preheaderów, jak i czasu wysyłki maili.
Współczynnik wypisanych
Są to odbiorcy, którzy zdecydowali się zrezygnować z subskrypcji po otrzymaniu e-maila. Mierzy się go jako stosunek liczby adresów wypisanych, do liczby dostarczonych maili. Zapytasz, ile powinien wynosić? Tak naprawdę – im mniej, tym lepiej. Szacuje się, że współczynnik ten nie powinien przekraczać 0,5%.
Aby utrzymać go na jak najniższym poziomie, wróć do segmentacji listy mailingowej. Być może Twoja analiza potrzeb poszczególnych grup nie była do końca trafna. W końcu nikt nie chce otrzymywać wiadomości e-mail, które w ogóle go nie dotyczą. Aby dowiedzieć się, co jest powodem rezygnacji, możesz też zapytać o to swoich adresatów. Feedback w tej kwestii będzie dla Ciebie cenny i pozwoli Ci zaplanować skuteczniejsze działania w przyszłości.
Współczynnik zgłoszeń spamu
To odsetek odbiorców, którzy oznaczyli otrzymany e-mail jako spam. Wysoki współczynnik zgłoszeń spamu może negatywnie wpłynąć na reputację Twojej poczty, a nawet na dostarczalność przyszłych maili. Warto monitorować ten wskaźnik i reagować na ewentualne problemy, aby utrzymać pozytywną reputację adresu.
Konwersje (CR)
To liczba odbiorców, którzy dokonali pożądanej akcji (np. zakupu, rejestracji) w wyniku kampanii email. Konwersje są jednym z najważniejszych wskaźników, ponieważ mierzą rzeczywistą skuteczność działań w osiąganiu celów biznesowych.
Wyższe konwersje oznaczają udaną kampanię – jeśli je odnotowujesz, to brawa dla Ciebie. Jeżeli jednak zauważasz ich nagły lub ciągły spadek, możesz wprowadzić do swojej oferty ciekawe rozwiązania. Zaoferuj swoim subskrybentom rabat na zakupy lub daj inną zachętę, która zmotywuje ich do wykonania oczekiwanego działania.
Jak wykorzystać zdobyte dane?
Kampania e-mail w dużej mierze opiera się na wyciąganiu wniosków z tej poprzedniej. Regularne monitorowanie dostarczalności maili, wskaźnika CTR i OR jest w e-mail marketingu niezbędne. Zdobyte statystyki wesprą później planowanie Twoich kolejnych kampanii.
Dzięki tym danym możesz:
- Dostosować treść maili, uwzględniając preferencje i reakcje nowych klientów.
- Dokładniej segmentować swoją bazę danych, a więc celniej ukierunkować kampanię na grupy odbiorców.
- Określić, które warianty (np. tematów, Call To Action) są bardziej skuteczne. Testy A/B umożliwią Ci optymalizację przyszłych działań.
- Na bieżąco dostosowywać ogólną strategię marketingową.
- Ocenić zwrot z inwestycji w kampanię i zaplanować budżet na następny email marketing.
A jeżeli szukasz sposobu, który ułatwi Ci dotarcie do potencjalnych klientów, skontaktuj się z nami! Przygotujemy dla Ciebie dopasowany szablon kampanii, który skutecznie zwiększy zainteresowanie Twoich odbiorców.
Więcej informacji na temat naszej oferty znajdziesz tutaj kampanie e-mailingowe.
Zobacz także
referencje naszych klientów