To wspaniałe, że coraz więcej rzeczy możemy załatwić przez sieć. Operacje, które do niedawna wymagały stania w uciążliwych kolejkach i taszczenia ze sobą pliku dokumentów, dziś można załatwić w domowym zaciszu. Na spokojnie i z możliwością szybkiej korekty błędnie wstawionych danych. Nie inaczej jest też z zakładaniem działalności gospodarczej. Zatem jak założyć firmę przez Internet?
Firma przez Internet – Profil Zaufany
Żeby móc dokonywać szeregu czynności urzędowych i gospodarczych w Internecie potrzebujesz Profilu Zaufanego. To bezpłatne narzędzie, które gromadząc Twoje poufne dane, imituje Twoją osobę w sieci oraz pozwala w ten sposób skutecznie się podpisywać. Taki wirtualny dowód tożsamości. Możesz w ten sposób bez wychodzenia w domu załatwiać sprawy w urzędach, bankach, złożyć zeznanie podatkowej, występować z wnioskami o wyrobienie dokumentu, odpis aktu stanu cywilnego albo o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego. Możesz go wyrobić na stronie pz.gov.pl lub w ramach bankowości elektronicznej.
Rejestracja w CEIDG i urzędy online – jaki dział?
Każdą nową działalność gospodarczą trzeba zarejestrować w ewidencji CEIDG. Możesz to zrobić skutecznie w całości przez Internet, o ile posiadasz Profil Zaufany, założysz konto na stronie CEIDG oraz masz własny adres e-mail. Założenie konta będzie wymagało podania od Ciebie kilku danych osobowych, w tym PESEL. Następnie powinieneś wybrać przycisk „Załóż działalność gospodarczą”. Czekać będzie Cię dłuższy lub krótszy proces wypełniania internetowego wniosku. Tam zdecydować możesz o nazwie swojej firmy i jej charakterze działalności. Musisz wskazać branże wedle oficjalnego katalogu, wybrać formę opodatkowania oraz sposoby rozliczania się z ZUS. Jeśli nie masz wyrobionych numerów NIP i REGON, w ciągu tygodnia otrzymasz je na e-mail. Całość kończy podpisaniem wniosku swoim Profilem Zaufanym. I tak oto założyłeś działalność gospodarczą przez internet.
Bankowość elektroniczna – jak założyć firmę przez Internet?
Inną i dość prostą formą rejestracji własnej działalności gospodarczej jest wykonanie tego poprzez bankowość elektroniczną. Niektóre działające na polskim rynku banki oferują taką możliwość. W tej chwili są to PKO BP, mBank, ING oraz Santander Bank Polska. Rozwiązanie to wdrożono w 2018 roku i jak dotąd zyskuje na zainteresowaniu. Co ciekawe, jest ona bezpłatna. Musisz być klientem jednego z tych banków oraz wystąpić przez Internet o taką usługę. Bank zadba o formalności, wyposaży Cię w niezbędne informacje i instrumenty. Podsunie Ci formularz rejestracji, Profil Zaufany. W ten sposób również możesz elektronicznie podpisać wniosek i sprawa załatwiona. Przy okazji bank oferuje jednoczesne założenie osobnego, firmowego rachunku. Wadą tego rozwiązania jest niemożność załączenia wniosku o formę opodatkowania jako karty podatkowej. Czyli PIT – 16. Oczywiście możesz go załączyć, rejestrując firmę przez biznes.gov.pl albo składając wniosek do CEIDG.
Firma przez Internet – co jeśli nie mam Profilu Zaufanego?
W takim wypadku założenie firmy przez Internet też jest możliwe, jednak nie ominie Cię wizyta w urzędzie. Na stronie CEIDG możesz wypełnić wniosek i skompletować go o wszystkie załączniki. Jednak druk wniosku musisz osobiście podpisać w urzędzie.
Zobacz także
referencje naszych klientów