Wraz z postępem technologicznym dane są coraz bardziej dostępne i stały się niezbędne do podejmowania decyzji i planowania strategicznego dla firm we wszystkich segmentach. Aby te informacje przekuć w przewagi konkurencyjne, konieczne jest zbudowanie bazy danych dla firmy. Bazy danych mogą służyć do kontroli informacji z różnych sektorów, np. zasobów ludzkich – HR, sektora sprzedaży, zakupów, a nawet do przechowywania informacji ze stron internetowych i blogów budowanych w celu upublicznienia oferowanych produktów.
Czym jest baza danych firm?
Baza danych to nic innego jak organizacja i przechowywanie informacji biznesowych w jednym miejscu. Dane dotyczące tego samego tematu można bezpiecznie przechowywać, aby menedżerowie, właściciele firm i pracownicy mieli do nich dostęp w jednym środowisku.
Jak baza danych różnych firm może być zastosowana w firmach?
Baza danych, bez cienia wątpliwości, to jedna z największych broni, jaką firmy mają w swoich rękach. Przekształcenie danych w informacje, aby poznać skuteczność działań podejmowanych przez biznes lub preferencje klientów, dostarcza firmie nowej wiedzy. Ta wiedza posłuży do przyjęcia najlepszych strategii marketingowych, uczynienia ich bardziej efektywnymi i wygenerowania zwiększonej sprzedaży. Dane dostarczają rzetelnych informacji i pozwalają na analizę faktów oraz sprzyjają bardziej asertywnym decyzjom i działaniom.
Jakie są zalety posiadania bazy danych firm?
Praca z analizą danych może przynieść Twojej firmie kilka korzyści. Do największych korzyści należą m.in. łatwość dostępu do informacji, bezpieczeństwo poufnych danych klientów, dostawców i partnerów, zmniejszenie ryzyka operacyjnego. Dobrze zaprojektowana baza danych daje użytkownikom dostęp do niezbędnych informacji.
Proces tworzenia bazy danych firm
Dobrze ustrukturyzowana baza danych:
- Oszczędza miejsce na dysku, eliminując zbędne dane.
- Utrzymuje dokładność i integralność danych.
- Zapewnia dostęp do danych w użyteczny sposób.
Stworzenie wydajnej i użytecznej bazy danych to kwestia właściwego przebiegu procesu, obejmującego następujące etapy:
- Analiza wymagań, czyli identyfikacja celu bazy danych.
- Organizowanie danych w tabele.
- Określanie kluczy podstawowych i analizowanie relacji.
- Normalizacja w celu standaryzacji tabel.
Zrozumienie celu bazy danych posłuży jako podstawa do informowania o Twoich wyborach podczas całego procesu tworzenia. Pamiętaj, aby rozważyć bazę danych ze wszystkich perspektyw. Oto kilka sposobów na zebranie informacji przed utworzeniem bazy danych:
- Przeprowadź wywiady z osobami, które będą z niej korzystać.
- Przejrzyj formularze firmowe, takie jak faktury, karty czasu pracy i ankiety.
Zacznij od zebrania wszystkich istniejących danych, które znajdą się w bazie danych firm
Następnie wymień typy danych, które chcesz przechowywać, oraz jednostki lub osoby, rzeczy, miejsca i zdarzenia opisane przez te dane. Przykładowa baza danych powinna zawierać poniższe dane.
Baza danych klientów:
- Nazwa
- Adres
- Miasto, województwo, kod pocztowy
- Adres e-mail
Bazy danych produktów:
- Nazwa
- Cena
- Ilość w magazynie
- Ilość w zamówieniach
Baza danych zamówień:
- Identyfikator zamówienia
- Przedstawiciel handlowy
- Dane
- Produkty
- Ilość
Informacje te staną się później częścią słownika danych, który opisuje tabele i pola w bazie danych. Pamiętaj, aby podzielić informacje na małe, przydatne porcje. Rozważ na przykład oddzielenie adresu od kraju, aby móc później filtrować osoby według kraju zamieszkania. Unikaj również umieszczania tego samego punktu danych w więcej niż jednej tabeli, co zwiększa niepotrzebną złożoność.
Gdy już wiesz, jakie typy danych będzie zawierała baza danych, skąd te dane pochodzą i jak będą wykorzystywane, możesz rozpocząć planowanie strategicznych działań w swojej firmie.
SPRAWDŹ: bazy danych firm polskich
Zobacz także
referencje naszych klientów