/
/
Pomysł na biznes, czyli jak napisać dobry biznes plan
Strategie biznesowe

Pomysł na biznes, czyli jak napisać dobry biznes plan

Spis treści
Pomysł na biznes, czyli jak napisać dobry biznes plan

Pomysł na biznes, czyli jak napisać dobry biznes plan


Nie ma mowy o zbudowaniu dobrze prosperującego biznesu bez dobrego pomysłu. To jednak dopiero początek! Aby wcielić w życie jakąkolwiek ideę, nawet absolutnie genialną, trzeba najpierw napisać biznes plan, w celu skonfrontowania się z realiami rynkowymi. To pozwala lepiej ocenić szanse na powodzenie finansowe.

Biznes plan powinien składać się z określonych części, co sprawi, że będzie czytelny zarówno dla przedsiębiorcy, jak i przedstawicieli różnorodnych instytucji przyznających dofinansowanie na prowadzenie działalności.

Co powinno się znaleźć w biznes planie?

Biznes plan powinien mieć kilka stałych punktów, które pomagają uporządkować informacje, niezbędne do rozpoczęcia działalności gospodarczej. Często przedsiębiorcy ubiegają się o dofinansowanie w urzędach pracy, bankach, czy innych instytucjach, dla których taki dokument musi być czytelny. Jeśli więc chce się skorzystać z takiej pomocy, najlepiej zawczasu sprawdzić, czy określony podmiot nie stawia szczegółowych wymogów formalnych.

Pierwszym punktem jest streszczenie, które powinno zawierać wnioski z dalszych części biznes planu. Dlatego chronologicznie najlepiej napisać je na końcu. Następny poziom to charakterystyka przedsiębiorstwa, która wymaga określenia rodzaju działalności, jaką prowadzi firma, jej przedmiotu oraz zakresu, a także podania danych teleadresowych w celach informacyjnych. Ważne, aby zamieścić w tej części nazwę firmy i scharakteryzować jej formę prawną oraz pokrótce opisać życiorysy właścicieli.

Kolejny punkt to opis oferowanego produktu lub usługi. Trzeba tu podać informacje na temat procesu produkcji, ceny i sposobu, w jaki produkt lub usługa mają trafiać do dystrybucji. Warto opisać technologię wytwarzania towarów, a także ewentualne posiadane patenty lub prawa autorskie.

W biznes planie trzeba umieścić informacje na temat sposobu zarządzania firmą i tego, jak ma wyglądać jej struktura organizacyjna. Dobrze widziane jest podanie szczegółów dotyczących przyszłych działań marketingowych. Ważnym elementem biznes planu, który urealnia całą koncepcję jest analiza rynku i otoczenia biznesowego.

Rzeczywistość ostatecznie weryfikuje plan finansowy, który dotyczy przewidywanych wyników sprzedaży. Powinien on zawierać prognozowany bilans zysków i strat. Ważne, aby wskazać, skąd będą pochodzić źródła finansowania działalności i jej przychody. Podsumowaniem biznes planu jest harmonogram, który pozwala rozłożyć działania w czasie, aby ich realizacja okazała się możliwa.

O czym jeszcze warto pamiętać, tworząc biznes plan?

Celem tworzenia biznes planu jest dokładne zwizualizowanie koncepcji rozwoju firmy. Oznacza to, że początkową obiecującą ideę zamienia się w zestaw kroków, które mają doprowadzić do realizacji celu. Dlatego tak ważne jest, aby dokument ten był maksymalnie konkretny i realistyczny.

Plan powinien uwzględniać zarówno perspektywę krótko-, jak i długoterminową. Pozwala to na uporządkowanie kluczowych informacji i spojrzenie na sprawy biznesu z głębszej perspektywy. Dzięki temu zarządzanie firmą staje się prostsze, a szanse na sukces rosną.

Zobacz także
referencje naszych klientów

Infobrokering
Infobrokering

Darmowa próbka baz danych firm

Kliknij, aby pobrać przykładową próbkę i zobaczyć jak wygląda gotowa baza, którą otrzymasz:

Zapytaj o bazę

Wypełnij formularz i wskaż potrzeby Twojej firmy, a my przygotujemy dopasowane rozwiązanie i ofertę.

Zapisz się do newslettera

Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco z najowszymi artykułami!

Zobacz inne wpisy

Zapytaj o bazę lub e-mailing

Wypełnij formularz i wskaż potrzeby Twojej firmy, a my przygotujemy dopasowane rozwiązanie i ofertę.

Wyrażam zgodę na kontakt od Infobrokering w celu obsługi zapytania. Podane dane będą przetwarzane zgodnie z polityką prywatności firmy.
Scroll to Top