Wysyłanie reklam pocztą elektroniczną jest łatwe i tanie. Jednak z prawnego punktu widzenia niekoniecznie. Dopuszczalność e-maili reklamowych jest zasadniczo określona przez prawo przeciwko nieuczciwej konkurencji i ogólne rozporządzenie UE o ochronie danych (RODO). Każdy, kto to naruszy te kwestie, ryzykuje roszczeniami odszkodowawczymi. Jeśli chcesz wysłać reklamę e-mailem, powinieneś znać stan prawny. Czy mogę napisać do wszystkich obecnych klientów? Jakie źródła danych umożliwiają wysyłanie e-maili reklamowych?
Naruszenia prawa o ochronie danych mogą być karane
Naruszenia prawa o ochronie danych mogą być karane przez właściwy organ nadzorczy wysokimi grzywnami w stosunku do firmy przetwarzającej dane.
Sytuacja prawna dotycząca wykorzystywania adresów e-mail do celów reklamy bezpośredniej uległa zmianie w związku z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych UE (RODO), które weszło w życie 25 maja 2018 r. Jeśli w czasie poprzedniej federalnej ustawy o ochronie danych istniały szczegółowe przepisy dotyczące przetwarzania danych osobowych do celów bezpośredniego gromadzenia, nie mają one już zastosowania w momencie wejścia w życie RODO.
Kiedy e-maile promocyjne i marketingowe są dozwolone?
Jakie wymagania należy spełnić, aby e-maile reklamowe mogły być wysyłane legalnie i nie naruszały prawa przeciwko nieuczciwej konkurencji i RODO?
Udzielona zgoda i procedura double opt-in
Odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie promocyjnych e-maili, a treść promocyjnego e-maila odpowiada kategorii produktu, dla którego chce otrzymywać reklamy. Jeśli jest to newsletter, klient musi się do niego zarejestrować.
Zgoda double opt-in – co to jest?
Odbiorca potwierdził swój adres e-mail za pomocą procedury double opt-in poprzez formularz rejestracyjny na stronie internetowej firmy. W celu udowodnienia zgody, firma musi posiadać zarówno zgodę (tekst i kliknij „Potwierdź”), jak i pozytywne potwierdzić adres e-mail w procedurze double opt-in.
Podwójna zgoda – wysyłanie e-maili i potwierdzenie adresu e-mail w e-marketingu
Double opt-in to metoda w e-mail marketingu. Następnie każdy subskrybent newslettera musi potwierdzić wpisanie swojego adresu e-mail do listy dystrybucyjnej. Z reguły na podany przez siebie adres otrzymuje e-mail z linkiem z prośbą o potwierdzenie linku. Procedura ma na celu zapobieganie rejestrowaniu przez osoby trzecie nieautoryzowanych adresów e-mail.
Przesyłki reklamowe w ramach RODO
Przesyłanie maili reklamowych drogą elektroniczną jest dopuszczalne z punktu widzenia przepisów o ochronie danych, jeżeli odbiorca wyraził na to zgodę i spełnia to prawne wymogi dobrowolności, związanej z konkretnym przypadkiem i świadomej zgody. Odbiorca reklamowej wiadomości e-mail musi zostać poinformowany przed odbiorem rodzaju zamierzonej reklamy, reklamowanych produktów lub usług oraz firm reklamowych, a także innych informacji określonych w Art. 13 RODO. Taki odbiorca nie mógł czuć się zmuszony do wyrażenia zgody, ponieważ na przykład obawiał się dalszej niemożności zakupu. Zawarcie umowy nie może być uzależnione od podania adresu e-mail w celach reklamowych.
Oprócz wyrażenia zgody, uzasadniony interes firmy w reklamie bezpośredniej może być również traktowany jako uzasadnienie wysyłania e-maili reklamowych. Nie dotyczy to jednak reklamowego wykorzystania specjalnych kategorii danych, takich jak dane zdrowotne. Firmy i usługodawcy w sektorze opieki zdrowotnej (sklepy z artykułami medycznymi, optycy, apteki) nie mogą powoływać się w tym zakresie na uzasadnione interesy, ale wymagają wyraźnej zgody odbiorcy na reklamę bezpośrednią.
Zobacz także
referencje naszych klientów