Na rozsyłanie oferty lub bieżących promocji decyduje się wielu przedsiębiorców. Niestety zdecydowana większość ma wątpliwości co do skuteczności tej metody. Dlaczego? Ponieważ większość maili pozostaje bez odpowiedzi. Do kogo i jak pisać, by mail zaowocował sprzedażą, a nie trafił do kosza?
Najczęściej podejście do mailingu wygląda następująco: poświęcamy dużo czasu, by wpisać do bazy danych kilkaset adresów mailowych, następnie tworzymy jednego ogólnego maila i wysyłamy hurtem do wszystkich. W efekcie tego długo pracujemy nad wiadomością, a kiedy ją wyślemy, odzew jest zerowy. Nikt nie pisze, nie dzwoni, nie zamawia. Mailing może przynieść wzrost sprzedaży, pod warunkiem, że zmienimy do niego nastawienie. Samo wysyłanie można w zasadzie podzielić na dwa etapy: tworzenie listy adresatów i napisanie wiadomości.
Komu wysłać maile?
Pierwszym krokiem jest zdefiniowanie, kim jest potencjalny odbiorca i czego potrzebuje. Jeśli poprzez naszą stronę ktoś zapisuje się do newslettera, wiemy, że nasze produkty go interesują. Jednak odbiorców będzie mało, część osób niechętnie podaje maila. Wtedy też trzeba bazę uzupełniać o nowe kontakty, ale nie przypadkowe. Musimy przejrzeć dokładnie stronę firmy, jej ofertę, zakres działalności i przeanalizować, czy mogłaby być zainteresowana tym, co możemy zaproponować. Jest to czasochłonny proces i niekoniecznie mamy pewność, że dotarliśmy do grupy potencjalnych klientów. Dlatego tak wiele osób decyduje się na skorzystanie z zewnętrznego wsparcia. Zakup gotowej bazy danych niesie za sobą wiele zalet. Na pewno oszczędzamy czas, ale oprócz tego mamy pewność, że została przygotowana przez kompetentne osoby, które wiedzą, jakie kontakty do niej wprowadzić, by była dopasowana do potrzeb.
Jak wysyłać mailing do firm?
Kiedy mamy już wartościowe dane kontaktowe, trzeba się zastanowić, jak napisać maila, by dostać na niego odpowiedź. Im bardziej spersonalizowany i dopasowany do oczekiwań odbiorcy mail, tym większe prawdopodobieństwo aktywności. Już samemu tytułowi musimy poświęcić dużo uwagi. Jakie są najważniejsze zasady podczas tworzenia wartościowego mailingu?
Musimy pisać prostym językiem. Wielu handlowców i właścicieli firm pisze długie komunikaty, stosując przy tym fachowe słownictwo. Tymczasem odbiorca wiadomości chce czytać krótko i nie analizować tego, co zawiera przekaz. Łatwiej zapamięta ofertę, jeśli jest prosta w konstrukcji. Posługiwać się trza samymi konkretami. Zaczynamy od przekazu najważniejszej informacji, a potem dopiero mogą pojawiać się szczegóły. To, co pozytywnie zadziała na adresata, to język korzyści. Frazy takie jak „najlepsza oferta”, „najlepszy produkt” nie zadziałają. Musimy przedstawić potencjalnemu klientowi, co zyska, jeśli będzie miał nasz produkt lub usługę. Czy podniosą się jego obroty, może zwiększy się wygoda pracy, marka będzie się wyróżniała, wzrośnie samoocena itd.? Wszystko zależy od tego, co chcemy zaoferować. Stworzenie odpowiedniej kreacji graficznej oraz odpowiedni dobór treści są niezmiernie istotne – pisząc maile według tych kilku wytycznych sprawimy, że staną się bardziej efektywne niż do tej pory.