Blog
Wywiad biznesowy

Wywiad biznesowy w służbie infobrokeringu

Każda firma, która chce się rozwijać i być na rynku liderem, musi zwracać uwagę na ruchy konkurencji. Ważne są wprowadzane innowacje, promocje, strategie działania. Warto też weryfikować, jaka jest skuteczność podjętych kroków i unikać błędów popełnianych przez innych. Aby to było możliwe, potrzebna będzie systematyczna analiza biznesowa, zwana inaczej wywiadem biznesowym.

Pod pojęciem wywiadu biznesowego kryje się szereg działań, w ramach których dąży się do uzyskania i przetwarzania informacji na temat sytuacji innych podmiotów gospodarczych obecnych na rynku. Patrzy się na ich kondycję handlową, finansową bądź prawną. Wszystkie czynności, jakie są podejmowane w ramach wywiadu biznesowego, są zgodne z prawem. Nie ma tutaj żadnego szpiegostwa czy nielegalnych prób zdobycia tajnych informacji.

Po co jest wywiad biznesowy?

Wywiad biznesowy może być wykonywany przez wzgląd na konkurencję i strategię marketingową. Mając dobrze zbudowaną bazę danych i znając możliwości nowoczesnych technologii, można wyprzedzić wiele działań przedsiębiorstw o podobnym profilu. Patrząc na rosnącą konkurencyjność, analizy rynku są szczególnie istotne. Jednak wywiad może pełnić jeszcze inne funkcje. Jeśli firma podejmuje współpracę z poważnymi organizacjami, wiąże się ona z dużymi pieniędzmi, wtedy wywiad biznesowy jest przeprowadzany w celu zweryfikowania, jakie jest ryzyko współpracy. Analizy pomogą również w ewentualnych negocjacjach warunków. Wywiad biznesowy może być również wskazany wtedy, kiedy dana firma ma problem z tym, by odzyskać należności. Osoba, która będzie się zajmowała wywiadem, będzie w stanie oszacować, jakie są szanse na to, by polubownie odzyskać pieniądze.

Kto może robić wywiad biznesowy?

Decydując się na to, by wywiad biznesowy stanowił jeden z elementów polityki firmy, ważna jest wiarygodność pozyskanych informacji. Można pokusić się o to, by informacje na temat konkurencji i jej posunięć, czerpać na podstawie wyników wyszukiwania w internecie. Jednak nie zawsze wszystko jest prawdziwe. Zatem nie można tej metodzie całkowicie ufać. Ponadto trzeba mieć świadomość tego, kto faktycznie stanowi konkurencję. Tutaj sprawa się komplikuje. Nieustannie na rynku pojawiają się nowe firmy, inne się zamykają.

Aby wywiad biznesowy był rzetelny, bazy muszą być nieustannie aktualizowane. Chcą mieć gwarancję tego, że będzie on prowadzony na najwyższym poziomie, można zlecić jego prowadzenie komuś, kto profesjonalnie zajmuje się poszukiwaniem informacji, czyli Brokerowi informacji. Osoby, które się w tej dziedzinie specjalizują, będą wiedziały z jakich źródeł publicznych lub komercyjnych skorzystać oraz jak wybrać wartościowe informacje, które później przedsiębiorstwo będzie mogło wykorzystać w tworzeniu swojej własnej strategii. Wykonanie samodzielnie wywiadu lub jego zlecenie osobie, która nie ma na ten temat dużego pojęcia, nie oznacza, że wyniki będą złe. Jednak trzeba brać pod uwagę dużo dłuższy czas stworzenia bazy, a później jej aktualizowania i wykorzystywania. Poza tym dużo trudniej będzie potwierdzić prawdziwość danych.