Co oznacza pojęcie B2B?

Co oznacza pojęcie B2B?

Spis treści
1. Definicja – co oznacza B2B?
2. Przykład relacji B2B
3. Handel w B2B
4. Marketing B2B
5. Co zyskujesz korzystając z baz danych firm w marketingu B2B?
6. Dlaczego potrzebna jest strategia marketingowa B2B?
7. Bazy danych – marketing internetowy stał się ważną częścią B2B
8. Bazy danych – marketing internetowy stał się ważną częścią B2B


Każdy, kto jest właścicielem firmy wie, jak istotne jest nawiązywanie relacji z innymi podmiotami. W zależności od obszaru biznesowego, docelowo ważna jest współpraca z innymi firmami, aby móc dobrze uzupełniać się usługami. Ale co dokładnie oznacza B2B i czym różni się od innych relacji biznesowych? Dlaczego bazy danych w relacjach B2B są ważne?

Definicja – co oznacza B2B?

Skrót B2B oznacza angielski termin business-to-business i pochodzi z obszaru e-commerce. Business-to-business opisuje relacje między dwoma lub więcej firmami. Tym samym B2B to relacje biznesowe przynajmniej dwóch firm. Termin ten występuje głównie w marketingu, sprzedaży hurtowej, u dostawców, pośredników i producentów maszyn.

Przykład relacji B2B

Przykładem relacji business-to-business może być produkcja reklamówek, ale nie sprzedawanie ich klientowi końcowemu samodzielnie za pośrednictwem sklepu internetowego lub sklepu. Zamiast tego oferujesz swoje produkty hurtownikowi, który następnie je odsprzedaje. To właśnie jest przykład relacji B2B.

Handel w B2B

W marketingu B2B lub sprzedaży B2B towary, produkty lub usługi są przedmiotem wymiany między firmami. Towary, produkty i usługi oferują firmie wartość dodaną. Firmy lub organizacje podejmują więcej decyzji na podstawie racjonalnych i cenowych kryteriów. Marketing B2B musi dostosować się do specyficznych wymagań. Mniejsza grupa docelowa wymaga innego utrzymywania kontaktu z tą formą marketingu (to z kolei stwarza możliwość długoterminowej współpracy). Bazy danych firm w marketingu B2B pozwalają na szybsze i łatwiejsze znalezienie klientów.

Marketing B2B

Do marketingu B2B podchodzi się zazwyczaj na kilka sposobów. Możesz korzystać z baz danych firm – dzięki temu potencjalni klienci mogą otrzymywać przydatne informacje różnymi kanałami (e-mail, telefonicznie, bezpośrednio – odwiedzając klienta w firmie).

Jeśli dobrze prezentujesz swoją firmę i masz dokładnie takie rozwiązania, jakich szuka klient, możesz wiele zyskać. Takich właśnie informacji mogą dostarczyć Ci bazy danych. Jeśli wynik jest wystarczająco atrakcyjny i przekonujący, klient skontaktuje się z Tobą, po tym, jak np. dostanie ciekawego e-maila lub indywidualną ofertę.

Ofensywnie podchodź do swoich klientów, oferując swoją firmę. Jakie są jeszcze sposoby na marketing B2B? Mogą to być promocyjne wiadomości e-mail, banery reklamowe, reklamy lub rozmowy z przedstawicielami.

Co zyskujesz korzystając z baz danych firm w marketingu B2B?

Firmy coraz częściej korzystają z baz danych i katalogów. To dzięki nim przygotowywane są kampanie dla targetowanych kont i firm. Firmy można dzięki temu pozyskać wysoce zindywidualizowaną treścią, specjalnie stworzonymi stronami internetowymi lub osobistym podejściem.

Dlaczego potrzebna jest strategia marketingowa B2B?

Procesy zakupowe, decyzje i końcowe wnioski to długi i złożony proces, oprócz wyjaśnienia ewentualnie złożonych produktów lub usług. Utrzymanie stałej uwagi odpowiedniej grupy docelowej powinno być zaplanowane w sposób zrównoważony, aby oszczędzać cenne zasoby marketingowe i budżety, ponieważ marketing B2B nie jest tani! Jednak bazy danych pomogą zaoszczędzić sporo czasu na wyszukiwaniu, sprawdzaniu firm i zbieraniu o nich podstawowych informacji.

Bazy danych – marketing internetowy stał się ważną częścią B2B

Cele są jasno zdefiniowane, a sukces mierzalny. Dzięki ukierunkowanym działaniom, bazom danych B2B i marketingowi ukierunkowanemu na grupę docelową można wygenerować nowe leady dla Ciebie lub Twojego działu sprzedaży, które przyczynią się do sukcesu Twojej firmy. Ważnym elementem jest tu również rozwój Twojej marki, a tym samym tworzenie wartości korporacyjnych w Twojej branży. Rozważ zakup bazy danych B2B jako długoterminowy element budujący budżet marketingowy, ponieważ środki często mają trwały efekt, a związana z nim podróż klienta ma po prostu dłuższe cykle w porównaniu z B2C.

Bazy danych – marketing internetowy stał się ważną częścią B2B

Cele są jasno zdefiniowane, a sukces mierzalny. Dzięki ukierunkowanym działaniom, bazom danych B2B i marketingowi ukierunkowanemu na grupę docelową można wygenerować nowe leady dla Ciebie lub Twojego działu sprzedaży, które przyczynią się do sukcesu Twojej firmy. Ważnym elementem jest tu również rozwój Twojej marki, a tym samym tworzenie wartości korporacyjnych w Twojej branży. Rozważ zakup bazy danych B2B jako długoterminowy element budujący budżet marketingowy, ponieważ środki często mają trwały efekt, a związana z nim podróż klienta ma po prostu dłuższe cykle w porównaniu z B2C.

Joanna Kwiatkowska
Specjalista ds. Public Relations, Infobrokering.pl

InfoBrokering na Facebook-u

zamów bazę danych

Zobacz także referencje naszych klientów