Kiedy wykorzystanie e-maili z baz mailingowych jest legalne?

Spis treści
1. Naruszenia prawa o ochronie danych mogą być karane
2. Kiedy e-maile promocyjne i marketingowe są dozwolone?
2.1. Udzielona zgoda i procedura double opt-in
2.2. Zgoda double opt-in – co to jest?
2.3. Podwójna zgoda – wysyłanie e-maili i potwierdzenie adresu e-mail w e-marketingu
2.4. Przesyłki reklamowe w ramach RODO
Wysyłanie reklam pocztą elektroniczną jest łatwe i tanie. Jednak z prawnego punktu widzenia niekoniecznie. Dopuszczalność e-maili reklamowych jest zasadniczo określona przez prawo przeciwko nieuczciwej konkurencji i ogólne rozporządzenie UE o ochronie danych (RODO). Każdy, kto to naruszy te kwestie, ryzykuje roszczeniami odszkodowawczymi. Jeśli chcesz wysłać reklamę e-mailem, powinieneś znać stan prawny. Czy mogę napisać do wszystkich obecnych klientów? Jakie źródła danych umożliwiają wysyłanie e-maili reklamowych?
Naruszenia prawa o ochronie danych mogą być karane
Naruszenia prawa o ochronie danych mogą być karane przez właściwy organ nadzorczy wysokimi grzywnami w stosunku do firmy przetwarzającej dane.
Sytuacja prawna dotycząca wykorzystywania adresów e-mail do celów reklamy bezpośredniej uległa zmianie w związku z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych UE (RODO), które weszło w życie 25 maja 2018 r. Jeśli w czasie poprzedniej federalnej ustawy o ochronie danych istniały szczegółowe przepisy dotyczące przetwarzania danych osobowych do celów bezpośredniego gromadzenia, nie mają one już zastosowania w momencie wejścia w życie RODO.
Kiedy e-maile promocyjne i marketingowe są dozwolone?
Jakie wymagania należy spełnić, aby e-maile reklamowe mogły być wysyłane legalnie i nie naruszały prawa przeciwko nieuczciwej konkurencji i RODO?
Udzielona zgoda i procedura double opt-in
Odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie promocyjnych e-maili, a treść promocyjnego e-maila odpowiada kategorii produktu, dla którego chce otrzymywać reklamy. Jeśli jest to newsletter, klient musi się do niego zarejestrować.
Zgoda double opt-in – co to jest?
Odbiorca potwierdził swój adres e-mail za pomocą procedury double opt-in poprzez formularz rejestracyjny na stronie internetowej firmy. W celu udowodnienia zgody, firma musi posiadać zarówno zgodę (tekst i kliknij „Potwierdź”), jak i pozytywne potwierdzić adres e-mail w procedurze double opt-in.
Podwójna zgoda – wysyłanie e-maili i potwierdzenie adresu e-mail w e-marketingu
Double opt-in to metoda w e-mail marketingu. Następnie każdy subskrybent newslettera musi potwierdzić wpisanie swojego adresu e-mail do listy dystrybucyjnej. Z reguły na podany przez siebie adres otrzymuje e-mail z linkiem z prośbą o potwierdzenie linku. Procedura ma na celu zapobieganie rejestrowaniu przez osoby trzecie nieautoryzowanych adresów e-mail.
Przesyłki reklamowe w ramach RODO
Przesyłanie maili reklamowych drogą elektroniczną jest dopuszczalne z punktu widzenia przepisów o ochronie danych, jeżeli odbiorca wyraził na to zgodę i spełnia to prawne wymogi dobrowolności, związanej z konkretnym przypadkiem i świadomej zgody. Odbiorca reklamowej wiadomości e-mail musi zostać poinformowany przed odbiorem rodzaju zamierzonej reklamy, reklamowanych produktów lub usług oraz firm reklamowych, a także innych informacji określonych w Art. 13 RODO. Taki odbiorca nie mógł czuć się zmuszony do wyrażenia zgody, ponieważ na przykład obawiał się dalszej niemożności zakupu. Zawarcie umowy nie może być uzależnione od podania adresu e-mail w celach reklamowych.
Oprócz wyrażenia zgody, uzasadniony interes firmy w reklamie bezpośredniej może być również traktowany jako uzasadnienie wysyłania e-maili reklamowych. Nie dotyczy to jednak reklamowego wykorzystania specjalnych kategorii danych, takich jak dane zdrowotne. Firmy i usługodawcy w sektorze opieki zdrowotnej (sklepy z artykułami medycznymi, optycy, apteki) nie mogą powoływać się w tym zakresie na uzasadnione interesy, ale wymagają wyraźnej zgody odbiorcy na reklamę bezpośrednią.
Joanna Kwiatkowska
Specjalista ds. Public Relations, Infobrokering.pl

Zobacz także referencje naszych klientów
Najnowsze na blogu
Popularne na blogu
Rekomendujemy firmę Infobrokering z siedzibą w Gdańsku, jako profesjonalnego partnera w zakresie kampanii mailingowych i tworzenia baz danych.
Otrzymana baza kontaktów zostałaprofesjonalnie przygotowana, a dane okazały się w pełni aktualne.
Bardzo wysoko cenię sobie dotychczasową współpracę z Infobrokering Sebastian Stencel, w szczególności za profesjonalizm i przyjazne nastawienie na potrzeby klienta.